Andrei Dumitru este absolvent al FJSC din cadrul
Universitatii Bucuresti, iar inainte de a fi director de vanzari la Monopoly Digital
a trecut prin Radio, Presa scrisa, TV si creatie in Agentii de Publicitate.
Acum Andrei este Managing Partner al companiei Coffeemat Digital infiintata in
2013, desprinsa din compania Monopoly Digital, iar ultimul sau proiect, Vendino (servicii de refurbish si upgrade pentru tonomatele de cafea si cele de snacksuri), a avut
anul trecut parte de un succes rasunator la cel mai mare targ de profil din
Europa, in Milano - Italia. Antreprenorul considera ca „riscul ne provoaca
mereu sa scoatem tot ce e mai bun din noi”.
Echipa lui Andrei este cea care a activat in domeniul
Digital Signage inca din 2004, intr-un business creat de la zero de Gabriel
Faflei, cunoscut om de Media si Publicitate.
“Pe vremea cand m-am alaturat echipei in 2006, felia asta
de business era la noi integral. Nu mai facea nimeni asa ceva atunci si tot
pionierat se facea si atunci. 4.000 ecrane in 78 de orase in toata tara, 780
locatii, banci, hypermarketuri, metrou, etc. Digital Signage, pentru cei care
nu stiu, inseamna retele de televiziune cu circuit inchis, adaptate din punct
de vedere al continutului pentru zone cu trafic. Avantajul este faptul ca nu
sunt invazive fiind plasate acolo unde oamenii nu au prea multe variante de
petrecere a timpului, coada la casa, la metrou, in aeroport, acolo unde
informatia utila se imbina cu entertainmentul si evident mesajele video de
marketing”, declara Andrei Dumitru.
Proiectele
inovatoare i-au adus succesul
In 2013 Andrei si echipa lui au cautat alte solutii de vanzare
a publicitatii, integrate pe terminale care sa acopere si alte sectoare de
servicii, si astfel au reinventat incarcatorul de baterie de telefon mobil intr-un
terminal cu ecran de publicitate incorporat. In felul acesta Monopoly Digital -
firma care a dezvoltat pe plan local conceptul de retele de televiziune cu
circuit inchis - a lansat proiectul City Charger prin care utilizatorii işi puteau
incarca in siguranta contra unui cost minim smartphone-ul in spatii publice,
precum restaurante, benzinarii sau centre comerciale.
“Atunci s-a justificat infiintarea companiei noi,
Coffeemat Digital, care sa se ocupe strict de acest timp de proiecte si tot
atunci ne-a venit idea geniala de a intersecta serviciile suplimentare cu
vendingul, o piata in crestere la acea vreme. In 2013 am facut si primul aparat
de cafea cu ecran de publicitate, servicii de plata facturi si incarcare prepay,
incarcare de baterie smartphone si evident, bauturi calde”.
Din 2013 pana acum, Andrei a dezvoltat mai multe servicii pentru sectorul de vending iar Vendino inglobeaza aceasta lista vasta. „Nevoile pietei de vending sunt in crestere iar serviciile si produsele sunt in continua reconfigurare. In ceea ce priveste clientii finali, este clar ca, mai nou, acestia au nevoie de mai multe informatii inainte de a achizitiona un produs, acolo unde nu exista interactiune umana. Piata este deja obisnuita cu tehnologia iar oamenii au nevoie de o interfata interactiva si mult mai prietenoasa, au nevoie sa poata plati in orice moment cu cash, card, sau chiar prin aplicatii mobile. De partea cealalta, sunt foarte multi operatori de vending pe piata din Romania care au deja masini de vending second hand, perimate ca aspect si tehnologie, iar serviciul de refurbish este mai mult decat necesar pentru a prelungi viata masinii din punct de vedere comercial, prin eliminarea butoanelor si mutarea interactiunii pe un eran cu touch.
Dealtfel producatorii de masini de vending merg in
directia aceasta, doar ca la preturi exorbitante si utilizand tehnologie din
zona 2 sau 3 de performanta, spre deosebire de noi”, explica el.
„Modelul de refurbish cu soft de plata facturi si
incarcare prepay, un alt serviciu de upgrade este si mai avantajos pentru ca
ofera inca un stream de venituri, telemetrie online in timp real, situatie in
timp real cu stocul si incasarile, erori senzori si asa mai departe. Mai multe
servicii intr-un singur loc inseamna potential de vanzare mai mare dar si un
tool bun de negociere cu locatorul.
In ceea ce priveste producatorii care isi distribuie
produsele prin solutii de vending, acestia se pot evidentia in fata concurentei
prin aplicatia de mobile pe care le-o
punem la dispozitie si care este un tool fantastic de marketing 24/7 dar si
prin inovatie si aspect up to date al
masinilor carora le eliminam astfel toate perifericele, transformandu-le,
culmea in masini mai ieftine. Atat operatorii de vending cat si producatorii
care investesc in aceste echipamente sunt avantajati de noua masina prin care
sunt in permanenta in legatura cu clientii prin aplicatie, dar si de faptul ca
banii merg direct in cont, nefiind necesara stocarea locala a cash-ului. Un
retailer mare de electronice de exemplu, ar putea folosi o masina de snacks
clasica cu spire pentru a livra in diferite zone din Bucuresti, toate coletele
mici venite din comenzile online. Un fel de pick-up points daca vrei”, adauga
managing partenerul al Coffeemat Digital.
Nu cifrele sunt
pe primul plan...
Omul de afaceri a explicat si motivul pentru care a ales
calea antreprenoriatului.
„Acesta a fost contextul in care am activat mereu, plus o
doza de nonconformism incompatibila cu munca in corporatii si cu anumite
aspecte pe care aceasta le implica. Piata din Romania e oarecum libera pe
anumite segmente si permisiva ca dezvoltare, desi tot ce inseamna relatia
stat-privat nu ajuta cu nimic antreprenoriatul, ba din contra, il sufoca”.
Antreprenorul recunoaste ca a invatat mereu de la oamenii
din jurul lui si a adunat in timp destula experienta pentru a lucra liber dar
in echipa. “Imi place sa am
libertate de miscare, sa imi creez strategii si sa ma supun tot timpul provocarilor.
Nu cifrele sunt pe primul plan - desi multi ar fi de acord ca acest lucru defineste
un business de succes - ci mai degraba realizarile si multumirea ca acestea le
sunt de folos altora. Daca din treaba asta se poate scoate si profit, atunci povestea
e completa”.
Andrei a recunoscut faptul ca a intampinat numeroase
dificulati in antreprenoariat, dar ca nimic nu l-a facut sa renunte. „Trebuie sa iti faci loc pe piata iar
marketingul nu e musai un domeniu in care iti permiti sa investesti de la
inceput. Principiile de baza sunt: Test
and buy / Prove and measure. Am fost atat de incantati de produsele noastre
la un moment dat incat am devenit operatori pentru 6 luni tocmai pentru a le
dovedi partenerilor nostri functionalitatile dar si pentru a rafina anumite
aspecte sau a intelege punctul de vedere al clientului nostru.
Dificultatile sunt reprezentate de mediul de afaceri
greoi si lipsa sprijinului din partea statului, si nu ma refer aici la handouts
ci la birocratia institutiilor de stat. Anul trecut am fost la targul Venditalia,
platind participarea din resurse proprii, si s-a dovedit ca eram primii romani
prezenti la targ. Polonezii care aveau stand langa noi, cu o masina de facut
gheata, erau sprijiniti de stat in proportie de 50%”.
Cu cativa pasi
inaintea pietei
Tanarul antreprenor ne-a povestit si despre experienta traita
la cel mai mare targ de vending din Italia (Venditalia) si despre cum a fost primita aplicatia Vendino.
„Apropos de ce iti spuneam legat de lipsa fondurilor
pentru promovarea pe piata si lipsa unui nume, cea mai importanta lectie a fost
ca a trebuit intai sa ajungem in afara tarii, ca sa atragem atentia pietei din
Romania ca avem niste produse interesante, care merita testate. Aceleasi companii
romanesti, carora ne-am adresat anterior pe piata locala, ne-au vizitat la
stand, si abia dupa ce ne-au vazut in Italia ne-au considerat demni de luat in
seama aici…
In rest, potentiali clienti din Canada, Bahrain si
Australia ne-au felicitat pentru curajul de a inova si a fi, astfel, cu cativa
pasi inaintea pietei. Asa ne-a placut mereu sa fim, vizionari! Iar asta
deoarece ne plac provocarile, stim sa adunam oameni capabili in jurul nostru.
In zona in care activam, odata intrati primii pe-o nisa, daca ne facem treaba
bine, avem toate sansele sa ramanem in continuare primii. Bineinteles, insa, ca
e nevoie de fler si o doza de sansa”.
Andrei are planuri bine definite pentru viitorul apropiat. „Sa crestem acest business in Romania
si apoi sa incepem sa ne adresam pietei europene. Cu siguranta ca dezvoltarile
tehnologice ne vor ajuta sa venim in continuare cu noi idei. Riscul ne provoaca
mereu sa scoatem tot ce e mai bun din noi!”.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu