- Accesul la marca Cheia, ca marca inregistrata a fost o sansa pe care am fructificat-o. Ca atare, inainte de Cheia exista subiectul Handmade Natural Soap, iar in Cheia mi-am adaptat experienta spre ceea ce inseamna Cheia: sapunul traditional al romanilor. Seriozitatea si perseverenta sunt "Chei" ale succesului, umorul este o intoarcere la un trecut in care romanul stia de gluma sociala de tipul Ciocolata Postavaru' sau Sutienul Cluj Napoca ori chiar Tigarile Kent te lasa ..... sau Sapunul Duru spala bine chiar si ....!
2. - Ati avut vreodata de suferit de pe urma celor cu diverse inclinatii politice, care considera sapunul Cheia un produs de "trista amintire" ?
- Nu! In alimentatie exista trend de intoarcere la vremurile lui ca etalon superior de calitate. Chiar nu intentionez sa-l sterg din istoria sapunului Cheia cum nici Ciocolata Rom nu l-a sters din propria istorie! Atat doar ca sapunul Cheia, relansat de noi, se doreste reinventarea a 128 de ani de istorie romaneasca in productia de sapun si nu doar abuzarea de nostalgia copilariei generatiei noastre. "Trista amintire"este un slogan fals daca ne uitam la statisticile actuale, iar daca traducem in termenul de "Ostalgie" implementat de sociologii din estul Germaniei este acea "vreme pe care nu am iubit-o, dar am iubit".
3. - Cum ati reusit sa patrundeti pe piata externa si cum a fost primit sapunul Cheia in strainatate comparativ cu Romania?
- Pentru piata externa cea mai mare resursa este adaptarea conceptului la ceea ce inseamna in mentalul extern termenul de Transilvania impletit cu concepte fara concurenta pe piata lor. La export logoul de promovare este From Transylvania, "for soul" tradus in limba tarii respective si generarea de statuete cu afinitati pentru tara lor: Putin pentru Rusia, Printul Charles pentru Anglia, Mathias Rex pentru Ungaria, precum si sapun suvenir cu tematica regionala si istorica proprie.
4. - Ce calitate considerati ca e cea mai importanta intr-o astfel de afacere?
- Conform indicatorilor Eurostatului din 2010, calitatea naturala. La vremea de analiza a conceperii proiectului Cheia Eurostatul prognoza o crestere logaritmica a cererii de produse naturale in detrimentul celor chimice. Chiar defazati cu 10 ani (asa cum afirma Lucian Boia in "De ce este Romania altfel?" si in" Romania se simte trendul"), pe langa calitatea naturala exista valoarea comerciala a brandului.
5. - Ce sfaturi aveti pentru cineva care doreste sa porneasca o afacere pe cont propriu si, mai ales , una cu produse autohtone?
- Sa fie pregatit cu rabdare si perseverenta daca are suport financiar. Cu sapunul Cheia lucram din 2011, in anul 2014 ne-am simtit capabili sa iesim pe piata mare, in 2015 vom incepe amortizarile, iar din 2016 probabil vom intra pe profit!
6. - Cat de important e suportul familiei pentru bunul mers al afacerilor?
- Total. In cazul nostru proprietara reala a marcii inregistrate Cheia este fetita noastra careia i-am facut la 14 ani un cadou atipic. Mai avem 2 ani de lucru incat la 18 ani sa decida ce face: imi da franciza, o continua ea sau o va vinde!
7. - Am vazut niste proiecte la nivel de scoli despre cum se fabrica sapunul, foarte interesant si educativ, aveti in plan sa promovati si prin tara in acest mod sapunul Cheia?
- Intentionasem dar nu am gasit interes. Pe timpul prezent nu mai am resursa timp sa-mi aloc pentru asemenea proiecte. Scopul imi era restartarea Sapunului Cheia pentru inca o generatie, respectiv educarea cu speranta depasirii pragului total neonorant in care ne gasim la indicatorul european de civilizatie "consum de sapun / cap de locuitor/an".
8. - Cat de mult se respecta retetele originale ale sapunului?
- Pe produsele omoloage inima retetelor se respecta, dar se introduc ingrediente moderne si tehnologie la rece in care putem face reglaje fine. Untura saponificata este legatura cu ceea ce a fost in decurs de un secol sapunul Cheia si ceea ce inseamna acel prim produs descoperit accidental cu 1.800 de ani inainte de Hristos in Mesopotamia, ori pe Muntele Sapo de la romani unde se faceau in jurul focului sacrificii divine, seul de la sacrificii trecand prin cenusa alcalina a focului se transforma in ceva ce face bulbuci si spala, ....denumit ulterior sapun.
9. - Care considerati dvs. ca este cel mai reprezentativ produs?
- Fara exagerare am undeva la 7000 de ore alocate subiectului sapun. Anumite sclipiri depasesc inteligenta si sunt oglinda perseverentei. La 10000 de ore voi fi expert!
Probabil
proiectul de statuete din sapun care este un proiect unic pe plan
mondial si care ne-a adus notorietate mult in afara tarii.
- Revin la punctul 9. Prin perseverenta cert voi mai avea sclipiri, pe retete existente e prea banal sa imi canalizez energiile. Sapunul, ca un produs milenar inca are valente nefructificate, in mod cert. Probabil la 10000 de ore voi gasi 99% din ele.
11. - Ce ati avut de invatat din aceasta afacere si de la oamenii cu care ati venit in contact prin intermediul acesteia?
- Multe! Inclusiv increderea in viitor ca suport pentru investitii continue pe zone chiar inexistente.
Extrem de interesant si util. Nu stiam toate aceste lucruri :*
RăspundețiȘtergereUn articol-interviu foarte fain.Ne plimbi din trecut in prezent si invers.Felicitari ! Numai lucruri intereante.Cheia succesului , este asa cum spui tu - seriozitatea si perseverenta , reteta originala.
RăspundețiȘtergereCunosc aceasta marca din tinerete !
RăspundețiȘtergereUn articol minunat! O marca care o cunosc de cand eram un copil. Mereu a fost si va fi de calitate :)
RăspundețiȘtergereFelicitari! <3
ma bucur atunci cand produsele noastre sunt promovate...un articol foarte reusit!
RăspundețiȘtergereinteresant... si se vinde si afara , nu stiam
RăspundețiȘtergereUn articol care imi aduce aminte de copilare si de vremurile in care mamica mea ma ingrijea cum putea mai bine! Felicitari!
RăspundețiȘtergereImi aduce aminte de copilarie, mamei mele i se dadeau sapunuri Cheia la fabrica unde lucra iar mama le folosea cu succes la spalatul rufelor...o marca buna care a trecut proba timpului, mult succes in continuare!
RăspundețiȘtergereAs mai invatam si noi cate ceva despre trecutul nostru , interesat articol
RăspundețiȘtergerefelicitari pentru tot ceea ce realizati
RăspundețiȘtergeresuper
RăspundețiȘtergereF frumos articolul,bravo..multumesc ca mi-ai adus aminte de copilarie..mami cumpara Sapun Cheia. <3
RăspundețiȘtergereinteresant,multumim
RăspundețiȘtergereSapunul Cheia imi aduce aminte de copilarie. Pe vremea aceea nu existau atatea marci de sapunuri sau de cosmetice. Cu toate acestea eram sanatosi si curati. Prin urmare, asociez sapunul Cheia cu sentimentul de sanatate si curatenie.
RăspundețiȘtergereFelicitari, un articol extrem de bine structurat, cu info utile. Nu am incercat inca sapunul Cheia insa il voi cauta sa vedem cum este
RăspundețiȘtergereSustin acest proiect!!Ii doresc domnului Laslo ca profitul sa vina cat mai repede..Sotul meu deja a inlocuit spumele de ras cu sapunul Cheia pentru barbierit.E mai ieftin si tine mai mult decat o spuma.Sapunul de rufe e exceptional,curata pete pe care alti detergenti nu le curata si face spuma din abundenta :)
RăspundețiȘtergerewow..super interesant articolul tau
RăspundețiȘtergereO lectura foarte placuta, un articol interesant cu informatii utile.
RăspundețiȘtergereFoarte util acest articol, multumim pentru detalii.
RăspundețiȘtergerefoarte interesant felicitari
RăspundețiȘtergereImi place foarte mult articolul.Iar sapunul "Cheia" imi este foarte cunoscut.L-am folosit,il folosesc si sunt sigura ca il voi folosi si in viitor.Sunt foarte multumita de calitatea lui.
RăspundețiȘtergereInteresant articol,am tras multe invataminte
RăspundețiȘtergereFoarte interesant, si omul si interviul .
RăspundețiȘtergereUn articol foarte intersant ,felicitari!
RăspundețiȘtergereAm avut ocazia sa incerc aceste sapunele ,sunt 100% naturale si de calitate !Sapunul din ciocolata cu lapte si scortisoara ,sapunul pentru epilat si sapunul la metru imi plac mult !Recomand Sapunul Cheia !
un articol f interesant,multumim..si succes
RăspundețiȘtergere